Klik hier om naar de website te gaan... Vind ik leuk!
DÉ WEKELIJKSE FRANCHISE NIEUWSBRIEF  
Jaargang 12, week 3, 2012  
   
   
 
In deze nieuwsbrief
INHOUD

Nieuwe franchiseformule in Nederland: Club-Clean
Recente uitspraak: ondeugdelijke prognoses heeft verregaande consequenties voor de relatie franchisegever en -nemer
MKB positief over 2012
Professional Boat Care: nieuwe franchiseformule in de watersportbranche
Flynth hoofdsponsor Onderneem 't!
Column – André van der Sterre
AH sleutelt aan XL-formule
Discus sluit overeenkomst met Valk Software
BackWerk test nieuwe gemakswinkel 'Bake&Take'
Nieuwe franchisenemer voor Yarden
YOUD! opent 2e beautysalon
MULTI-OFFICE opent PostMasters Business Centre
Color Glo verwelkomt 22e franchisenemer
Fit20 zoekt franchisenemer in Den Haag (advertentie)
Bailine is op zoek naar franchiseneemsters (advertentie)
Concepts & Companies International wil groeien én ondersteunen (advertentie)
What's going on in Retailing?! (advertentie)

 
     
 
De Franchise+ Nieuwsbrief wordt mede mogelijk gemaakt door:
Valk Software logo BDO Accountants & Adviseurs logo Koelewijn & Partners
 
 
Nieuwe franchiseformule in Nederland: Club-Clean

NIEUWS

Club-CleanClub-Clean is een franchiseorganisatie uit Groot-Brittannië die een mobiele club reinigingsservice biedt op de golfbaan. De formule is gestart in 2006 en is nu gegroeid naar een internationale formule met 40 franchisenemers in 5 landen. “De Club-Clean service is in Nederland inmiddels al zeer enthousiast ontvangen door de golfers. Het resultaat maar vooral ook het gemak wordt gewaardeerd. Golfers leveren voor of na hun ronde hun tas in en terwijl ze genieten van een kop koffie of een biertje, worden hun clubs gereinigd en zijn direct klaar voor de volgende ronde”, vertelt eigenaar Jorrit de Vries. “Club-Clean Europe is master-franchisenemer voor de BeNeLux, Duitsland en Denemarken en treedt binnen deze landen op als franchisegever. De franchisenemers in Nederland krijgen een eigen rayon toegewezen”, besluit Jorrit.

Recente uitspraak: ondeugdelijke prognoses heeft verregaande consequenties voor de relatie franchisegever en -nemer

NIEUWS

Mr. J.H. KolenbranderDe voorzieningenrechter van de rechtbank te ’s-Gravenhage heeft op 6 januari jl. een vonnis gewezen, die mogelijkerwijs grote gevolgen kan hebben voor de positie van de franchisenemer in het geval dat er sprake is van ondeugdelijke prognoses. Een ontbinding van de franchiseovereenkomst door de franchisegever kan hierdoor worden bemoeilijkt, dan wel onmogelijk worden gemaakt. De implicaties voor de praktijk van het voorgaande vonnis zijn evident. Indien en voor zover vaststaat dat een franchisegever ondeugdelijke prognoses heeft verstrekt aan een franchisenemer ten tijde van het sluiten van de franchiseovereenkomst, dan zal de franchisegever automatisch in verzuim komen te verkeren vanaf het begin van de samenwerking. Daardoor zal het voor de franchisegever aanzienlijk moeilijker kunnen worden om de franchiseovereenkomst nog te kunnen ontbinden met een franchisenemer. De kwestie waarover de rechtszaak ging, is – kort gezegd – als volgt...

Lees verder op FranchisePlus.nl...

MKB positief over 2012

NIEUWS

MKB positiefBijna driekwart van de ondernemers in het midden- en kleinbedrijf verwacht dit jaar groei. Ruim de helft denkt in 2012 nieuw personeel aan te nemen. Dat blijkt uit de MKB Marktmonitor 2011/2012 van uitzendorganisatie Unique en onderzoeksbureau TNO, waarvoor bijna 4000 ondernemers zijn ondervraagd. Ondanks de eurocrisis is ondernemend Nederland positiever dan voorgaande jaren, zo blijkt uit de monitor waarin ook wordt teruggekeken naar het afgelopen jaar. In 2010 verwachtte 68% groei en in 2009 was dat 62%. Nu ligt het percentage op 73%.

Professional Boat Care: nieuwe franchiseformule in de watersportbranche

NIEUWS

Professional Boat CareProfessional Boat Care is in 2012 gestart met een franchiseformule voor technische eenmanszaken en ZZP’ers in de watersportbranche. Michel Sanchez van Professional Boat Care: “Ik zie al jaren veel goede monteurs en botenpoetsers, die geweldig werk leveren en hun vak met veel liefde uitoefenen. Dit zijn vaak de beste vaklui die al jaren ervaring hebben en daarom ooit de stap hebben genomen om zelfstandig te beginnen. Maar de huidige economische situatie maakt het voor deze bedrijven steeds moeilijker zich staande te houden. Veel voorkomende problemen bij ZZP’ers en eenmanszaken is...

Lees verder op FranchisePlus.nl...

Flynth hoofdsponsor Onderneem 't!

NIEUWS

Franchisenemer van het JaarDeze week is bekend geworden dat naast ABN AMRO, Koelewijn & Partners en Metro ook Flynth hoofdsponsor is geworden van de Franchise & Formule Beurs Onderneem ‘t! Nog meer standhouders voor de Onderneem ‘t! beurs hebben zich al ingeschreven. Formules die tijdens de beurs in contact komen met kandidaat-franchisenemers zijn: Bruna, Dobey en Jamin. Op de beursvloer zijn 2 seminarruimtes aanwezig, waar franchiseformules hun formule aan de bezoekers kunnen presenteren. Vorige week is de nominatieronde van de Franchisenemer van het Jaar-verkiezing van start gegaan. Alle franchisenemers die korter dan 2 jaar geleden zijn gestart komen in aanmerking voor deze prijs. Iedereen kan deze franchisenemers nomineren: familie, medewerkers, franchisegevers et cetera. Via deze link kunt u een franchisenemer nomineren. Nomineren kan tot maandag 6 februari. Tijdens het Franchise Event op vrijdag 13 april wordt de prijs uitgereikt. De winnaar ontvangt een bokaal en een cheque ter waarde van € 500,-. Kijk voor meer informatie over de Onderneem ‘t! beurs op: www.ikwordondernemer.nl.

Column – André van der Sterre
COLUMN

Winkelier onbekend met Energie Investering Aftrek

André van der SterreDat zou zomaar eens kunnen. Laten we ervan uitgaan dat 2012 voor de food en retail een heftig jaar wordt. Heftig in de zin van een voorzichtige consument die met de hand op de knip weloverwogen keuzes maakt. Op basis van onze ervaringen over het afgelopen jaar verwachten wij, dat een formule of ondernemer die zijn zaak (lees concept en winkel) op orde heeft deze periode gewoon goed doorkomt. Dan heb ik het zowel over omzet als rendement. Waar dat niet het geval is zal zowel ondernemer als formule een zware periode ingaan. Want van meeliften op de positieve economische ontwikkeling is echt geen sprake meer! Laat ik voorzichtig aangeven dat wij commercieel...

Lees verder op FranchisePlus.nl...

AH sleutelt aan XL-formule

NIEUWS

AH XLAlbert Heijn heeft het komende jaar plannen voor haar XL-formule, meldt RetailNews. De keten wil de formule verfijnen en hoopt dit jaar 3 nieuwe XL’s te openen. De vestigingen komen in gebieden waar AH XL ondervertegenwoordigd is. “Waarschijnlijk wordt dat het noordoosten van het land”, aldus formulemanager Marielle Hoogendoorn. “We zitten nu vooral in de Randstad, Utrecht en in het zuiden van het land. Uiteindelijk willen we in elke regio de ideale mix aanbieden van City, Wijkwinkel en XL.” De keten wil daarnaast zijn formule verfijnen door met commercieel medewerkers te werken. “We hebben een pilot geïntroduceerd met gastheren en gastvrouwen die klanten wijzen op bijzondere producten en aanbiedingen. Dat loopt heel goed.” Albert Heijn hoopt zo meer te excelleren op gemak en beleving. Verder komen er veranderingen in de presentatievormen op de winkelvloer. “Bijvoorbeeld door een sushibar te openen die je, als de belangsteling terugloopt, kunt omvormen in een soepenbar.“

Discus sluit overeenkomst met Valk Software

NIEUWS

Valk Software voor DiscusDiscus, een winkelketen van huisdierenspeciaalzaken, heeft een overeenkomst gesloten met winkelautomatiseerder Valk Software. De overeenkomst betreft internetkassasysteem ASPOS voor alle 138 winkels. De exclusieve en 5-jarige overeenkomst werd op 6 januari ondertekend. Ferdinand Bennink, directeur van Discus Nederland: "ASPOS is een internetkassa waarmee ondernemers nog minder zelf hoeven te doen aan de winkelautomatisering. Alle gegevens worden centraal aangeleverd. ASPOS werkt realtime waardoor aanpassingen direct op de winkelvloer doorgevoerd kunnen worden. Door de eenvoudige bediening is het systeem zelfs geschikt voor ondernemers die geen affiniteit hebben met computers." Op korte termijn zullen 4 pilotwinkels met ASPOS van start gaan. De pilot zal naar verwachting 3 maanden duren waarna de uitrol zal starten.

BackWerk test nieuwe gemakswinkel 'Bake&Take'

NIEUWS

Bake&TakeBackWerk gaat in Nederland een nieuw gemaksconcept testen met de naam ‘Bake&Take’, meldt Out of Home Shops. De winkel die afgelopen maandag in Den Haag is geopend verkoopt geen hele broden, maar enkel gemaksproducten voor directe consumptie. Dat bevestigt Cees de Zeeuw, franchisenemer van de nieuwe winkel in Den Haag en van een BackWerk-vestiging in Almere. BackWerk is met name in Oostenrijk en moederland Duitsland een bekende zelfbedienings-bakkerijformule met meer dan 270 vestigingen. In 2009 opende de eerste van 4 vestigingen in Nederland. “Hoewel deze Nederlandse vestigingen al meer gefocust zijn op gemaksproducten dan de klassiekere broodwinkels in Duitsland, wil BackWerk met het nieuwe concept Bake&Take een verdere stap zetten in de out-of-home markt”, vertelt De Zeeuw. “Het assortiment bevat daarom alleen nog gemaksartikelen, zoals belegde broodjes, pannini’s en salades." In Londen werd in 2011 al eerder een Bake&Take geopend.

Nieuwe franchisenemer voor Yarden
NIEUW GEOPEND

Corine Verver“Het is een hele verandering en toch zie ik veel overeenkomsten met mijn huidige werk”, zegt Corine Verver nadat ze de franchiseovereenkomst tekende bij Yarden. Corine, die nu werkzaam is als zelfstandig consultant bij een overheidsinstelling, ziet met name de overeenkomst in de begeleiding van mensen tijdens een veranderingsproces. Ben Buitelaar, manager Yarden franchise: “Met haar achtergrond zijn er na de stages voldoende mogelijkheden om succesvol aan de slag te gaan binnen het eigen exclusieve verzorgingsgebied.” Corine start medio mei 2012 in de regio Zwijndrecht en Papendrecht, waaronder ook de plaatsen Alblasserdam, Nieuw-Lekkerland, Liesveld, Graafstroom en Hendrik Ido Ambacht vallen. Yarden Franchise zal de komende jaren groeien naar 31 franchisenemers, voor een landelijke dekking.

YOUD! opent 2e beautysalon
NIEUW GEOPEND

Frank en Myriam Vogel - YOUD!YOUD! is een nieuwe beautysalonformule en vult de ruimte tussen het bestaande aanbod van reguliere cosmetische behandelingen en plastische chirurgie. Het YOUD! beauty concept heeft als doel het toegankelijk maken van non-invasieve beautybehandelingen voor een breed publiek. Eind december openden Frank en Myriam Vogel de 2e YOUD! beautysalon in Hillegersberg. In Breda bevindt zich de andere vestiging van YOUD! “YOUD! adviseert tevens over persoonlijke verzorging, visagie en make-up en gewichtsoptimalisatie, al dan niet in combinatie met voedingssupplementen”, vertelt een woordvoerster.

MULTI-OFFICE opent PostMasters Business Centre
NIEUW GEOPEND

PostMastersOp 1 februari opent MULTI-OFFICE Alphen aan den Rijn de 11e PostMasters-vestiging. Irene Hofmeester, directeur MULTI-OFFICE: “Onze medewerkers zijn getraind door PostMasters en kunnen bedrijven informeren over onder andere het verzenden van pakketten of een direct mailing.” Hofmeester ziet het aanbieden van postdiensten als een logische uitbreiding op het assortiment van MULTI-OFFICE. Naast kantoorbenodigdheden en kantoormeubilair, bestaat dat uit relatiegeschenken en facilitaire producten. “Voor PostMasters betekent dit een versterking van haar netwerk op bedrijventerreinen nu ook  Alphen aan den Rijn aan het lijstje wordt toegevoegd naast Hardinxveld-Giessendam en Amersfoort. De zakelijke markt is altijd belangrijk geweest voor PostMasters zowel in de retail als op bedrijventerreinen”, aldus Thomas van der Lubbe, directeur PostMasters.

Color Glo verwelkomt 22e franchisenemer
NIEUW GEOPEND

Eddie Tel - Color GloColor Glo heeft in Nederland haar 22e rayon ingevuld. Franchisenemer Eddie Tel geeft invulling aan het gebied in en rondom Groningen. De wereldmarktleider op het gebied van de reparatie van leer en andere bekleding soorten is sinds januari 2010 actief in ons land. Het doel van de franchiseformule is om dit jaar 12 regio’s in te vullen.

Fit20 zoekt franchisenemer in Den Haag
ADVERTENTIE

fit20fit20 is een jonge franchiseorganisatie die in de aantrekkelijke niche markt op het gebied van fysieke personal training opereert. Wij willen met een innovatieve personal trainingsmethode marktleider worden met 80 vestigingen. Met onze methode is slechts 1 keer per week 20 minuten trainen onder persoonlijke begeleiding genoeg om fitter te worden.
De doelgroep bestaat uit drukbezette mensen met weinig tijd en/of weinig zin in sporten hoewel zij fit zijn belangrijk vinden.

In 2012 willen wij groeien met 13 nieuwe studio’s. Hiervoor zijn we op zoek naar franchisenemers die het potentieel van de unieke fit20-formule zien en met beide handen willen aangrijpen. Wij zijn nu op zoek naar een franchisenemer in Den Haag.

Wil je een eigen bedrijf hebben waarin je veel met mensen omgaat en dat goede financiële vooruitzichten biedt? Heb je affiniteit met fysiek trainen en met de zakelijke markt? Begin dan je eigen fit20-studio!

Kijk voor meer informatie op de presentatie van fit20 en op www.fit20.nl.
Bailine is op zoek naar franchiseneemsters
ADVERTENTIE

Bailine

  • Ben jij een VROUW?
  • Wil je ONAFHANKELIJK zijn?
  • Is EIGEN INBRENG een vereiste?
  • Vind je VOLDOENING in je werk belangrijk?
  • Spreekt PERSOONLIJK CONTACT  met klanten je aan?

Dan is BAILINE de weg naar deze doelen!
Bailine is een van oorsprong Scandinavische organisatie, die vrouwen helpt met afslanken en begeleidt naar een gezondere levensstijl met meer zelfvertrouwen.
De methode bestaat uit:

  • intensieve, maar ontspannende spiertraining voor individuele figuurvorming met behulp van de elektronische “Cosmetic Training Simulator”
  • advies over voeding en beweging
  • psychologische motivatieprogramma’s om gestelde doelen gemakkelijker te bereiken

Door de soft franchiseformule kunt u als franchiser veel invloed uitoefenen op het operationele en marketing gedeelte van uw studio en bent u heel zelfstandig.

Neem vandaag nog contact op met Mirjam Goddijn, 06-53931447, voor een geheel vrijblijvende presentatie en bezoek onze website: www.bailine.nl.
Concepts & Companies International wil groeien én ondersteunen
ADVERTENTIE

Concepts & CompaniesHet is voor formules vaak lastig om boven de vijftien franchisenemers te komen en nog winst te maken. De eerste franchisenemers sluiten aan vanuit een pioniersgevoel, maar de veertiende wil professioneel worden ondersteund. Dat is met veertien leden vaak niet te bekostigen is. Voor formules die tegen dit "glazen plafond" aanbotsen is een overname door C&C International mogelijk een goede zaak. Er kan worden gebruik gemaakt van centrale diensten en gezamenlijke inkoop waardoor kosten snel dalen en er is volop waardevolle kennis op operationeel,- strategisch,- en marketinggebied voorhanden. Hierdoor komt groei weer binnen handbereik en kan de onderneming zich verder ontwikkelen. Voor meer info: www.concepts-companies.nl.

What's going on in Retailing?!
ADVERTENTIE What's going on in Retailing?!
 
     
 
De Franchise+ Nieuwsbrief wordt mede mogelijk gemaakt door:
XRC services logo ABN AMRO logo Kan Vlassenroot advocaten
 
 
colofon
 

logo Franchise+De Franchise+ Nieuwsbrief is een uitgave van FranchisePlus. Verschijnt wekelijks en wordt u gratis toegestuurd na aanmelding op www.franchiseplus.nl. De nieuwsbrief heeft deze week 15.196 abonnees.

Redactie: Guido van der Horst
Eindredactie: Martine Schippers

Voorgaande nummers vindt u in het archief.

Franchisenieuws is ook via een RSS-kanaal beschikbaar.
Klik hier voor zo'n kosteloos (en anoniem) abonnement.

Nieuws
Stuur uw nieuws naar info@franchiseplus.nl

Advertentieverkoop tijdschrift en website:
Guido van der Horst
T. 035-588 20 53
E. horst@franchiseplus.nl

REAGEER NIET OP DIT BERICHT; het afzenderadres is tijdelijk.
Om u af te melden of voor een adreswijziging klikt u hier.
De Franchise+ Nieuwsbrief wordt u toegezonden op het adres [email]

 
  ©2001-2012 Copyright FranchisePlus bv, Baarn